GO! MPI Pottelberg Kortrijk

Sterk in anders zijn

  • Startpagina
  • Onze school
    • Onze troeven
    • Ons team
    • Dagschool
      • Types
      • Wie begeleidt uw kind?
    • Semi-internaat
      • Vakantieopvang
      • Voor- en naschoolse opvang
      • Woensdagnamiddagopvang
    • Internaat
      • Leefgroepen
    • IPO
  • Praktische info
    • Hoe inschrijven?
    • Opvang
    • Maaltijden
    • Gratis busvervoer
    • Vakanties en vrije dagen
    • Ondersteuningsteam
    • Schoolreglement
    • Schoolrestaurant
  • Nieuws en activiteiten
    • Nieuws
    • Jaarlijkse activiteiten
    • Schoolkrantje “Rappeklap”
  • Projecten
    • Overzicht
    • Sponsoravond
    • Lopende projecten
    • Nieuwe projecten
    • Sponsors
      • Ere-sponsors
      • Horecazaken
      • Sponsorwerking Lions
  • Contact
    • Contacteer ons
    • Bereikbaarheid
    • Spontane sollicitatie

Types

Type basisaanbod (vroegere type 1 & 8)

  •  Doelstellingen:
    • Een tijdelijke intensieve begeleiding bieden zodat deze leerlingen kunnen terugkeren naar het gewoon onderwijs.
  • Doelgroep:
    • Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor het gewoon onderwijs.
    • Rekening houden met de talenten van de leerlingen! waar zijn ze sterk in!.
    • Een brede basis bieden om later een beroep te kunnen leren.

Type 2

  • Doelgroep
    • Kinderen met een matig tot ernstig mentale beperking
  • Doelstellingen:
    • Voorbereiding op buitengewoon secundair onderwijs.
    • Leeraanbod op niveau van de verstandelijke mogelijkheden.
    • Leren werken met aangepaste leermiddelen.
    • Ontwikkelen van het zelfstandig uitvoeren van vaardigheden.
    • Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
  • Wat bieden we aan?
    • Aangepaste leermiddelen en methodes (o.a. Sherborn, SMOG, …).
    • Aangepaste klasinfrastructuur.

Type 6

  • Doelgroep:
    • Verlenen van onderwijs aan leerlingen met visuele of visuele meervoudige beperking, visuele problemen die samengaan met een syndroom (vb. Amourosis von Leber, CVI, NAH, Bardet Biedl, …).
    • Via therapeuten van het Geïntegreerd Onderwijs (Gon) worden leerlingen met een visusproblematiek begeleid in het gewoon onderwijs.
  • Doelstellingen:
    • Voorbereiding op (buiten-/gewoon) lager of (buiten-gewoon) secundair onderwijs.
    • Leeraanbod op niveau van de verstandelijke mogelijkheden: normaal begaafd, verstandelijke beperking, meervoudige beperkingen.
    • Leren werken met aangepaste leermiddelen ter ondersteuning bij de visusproblematiek.
    • Ontwikkelen van het zelfstandig uitvoeren van vaardigheden.
    • Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
    • Nauwe samenwerking met de ouders, regelmatig overleg.
  • Wat bieden we aan?
    • Aangepaste leermiddelen: gebruik low-vision hulpmaterialen.
    • Leeshulpmiddelen: beeldschermloep, daisyspeler, reliëf, ruby handloep, …
    • Schrijfhulpmiddelen: pichtmachine, beeldschermloep, brailleprinter, elotype, euroscope, …
    • Computeraanpassingen: brailleleesregel, toetsenbordaanpassingen, vergrotingsprogramma, spraaksynthesyzer, …
    • Hulpmiddelen ADL.
    • Aangepaste didactische materialen: biwo, sprekende rekenmachine, reliëfkaarten, …
    • Aangepaste klasinfrastructuur (meubilair, verlichting,…).
    • Trilvloer.

Type 9

  • Doelgroep
    • Kinderen met een autismespectrumstoornis die meer begeleiding nodig hebben dan het gewone onderwijs kan bieden.
    • Zowel voor kinderen met een normale begaafdheid, als voor kinderen met een bijkomende beperking.
  • Doelstellingen:
    • Een veilige omgeving creëren voor de kinderen met autisme, van waaruit zij stap voor stap kunnen toewerken naar integratie.
    • Aangepast en geïndividualiseerd onderwijs bieden, zodat de mogelijkheden van de kinderen zich ten volle kunnen ontwikkelen.
  • Wat bieden we aan?
    • Kleine klasgroepen.
    • Aangepaste klasinrichting: aparte werkbankjes, groepstafel, aanleertafel, spelhoeken.
    • Visuele verduidelijking op maat (dagschema’s, verwijzers, werkschema’s, …).
    • Aparte speelplaatsen met spelbegeleiding, mogelijkheid tot apart spelen.
    • Aparte eetzaal met eetbegeleiding, mogelijkheid tot apart eten.
    • Sterk geïndividualiseerde werking met veel aandacht voor de eigenheid van de kinderen.
    • Gespecialiseerd team (titularissen, logopedisten, kinesisten, ergotherapeuten, opvoed(st)ers, kinderverzorgsters, orthopedagogen) dat voortdurend naschoolt en overlegt.

Wat bieden we aan:

  • Een warm klasklimaat, kleine klasgroepen.
  • Gescheiden speelplaatsen volgens doelgroep en noden.
  • Een programma op maat, met ruimte voor individuele verschillen.
  • Een goed uitgebouwd team van orthopedagogen, leerkrachten, logopedisten, ergotherapeuten, kinesitherapeuten en opvoed(st)ers.
  • Aangepaste leermethodes.
  • Flexibele, klasdoorbrekende werking.
  • Leuke thema’s en projecten.
  • Aandacht voor sociale en/of emotionele moeilijkheden.
  • Ervaring met kinderen met een AD(H)D-problematiek.
  • Ervaring met kinderen met dyslexie die aangepaste didactische materialen aangeboden. krijgen (vb. Kurzweil 3000, …).
  • Niveaulezen in kleine groepjes.
  • Snoezelruimte, Wellnessruimte.
  • Therapieruimtes.
  • Sherborne.
  • Kinderyoga.

Handige links

  • Privacybeleid
  • Privacybeleid
Powered by WordPress | theme Dream Way